تیرآهن + بررسی استاندارها و روش های تولید آن

اخبار ایران و جهان ، پورتال تفریحی و سرگرمی

تیرآهن + بررسی استاندارها و روش های تولید آن

۲۵ بازديد

خرید تیرآهن یکی از مهمترین بخش های فرآیند ساخت و ساز است. زیرا هزینه زیادی دارد و استحکام سازه در برابر عوامل و فشارهای محیطی بستگی زیادی به کیفیت و نوع تیرآهن دارد. مقاومت تیرآهن به وزن، ابعاد، اندازه تیرآهن و نوع استاندارد ساخت آن بستگی دارد.

مواد یکی از عوامل تعیین کننده قیمت تیرآهن هستند. فولاد یکی از محصولات و آلیاژهای آهن است. فولاد انواع مختلفی دارد، گروه فولاد ملایم با کربن کمتر از 0.25 درصد شامل فولاد ساختمانی معمولی یا فولاد ساختمانی بدون آلیاژ (فولاد سازه ای) است، این گریدهای فولادی با شکل پذیری سرد مشخص می شوند، عملکردهایی مانند جوشکاری و برشکاری دارند. بسیار عالی، بسیاری از مقاطع فولادی ساختمانی را می توان از این نوع فولاد تولید کرد. از جمله می تواند ورق، میلگرد، تیرآهن، نبشی و انواع لوله ها را بدون عملیات حرارتی خاص تولید کند.

نوع I تیرآهن شامل دو صفحه افقی به نام فلنج یا رینگ است که توسط یک جزء عمودی به هم متصل شده اند. شکل این فلنج ها و جزء عمودی که آنها را به هم متصل می کند شبیه یک بخش "I" یا "H" است. با مراجعه به لینک زیر درباره این تیراهن ها در سایت فرداد فولاد بیشتر بخوانید: 

https://fardadfoolad.ir/girder-mashhad/

 

تیرآهن I و H مقرون به صرفه تر و ارزان تر از سایر مقاطع فلزی ساختمانی به خصوص مقاطع فولادی مستطیلی هستند. از طرف دیگر این نوع تیرآهن را مقاطع عمومی می نامند زیرا می توان از آنها به عنوان عناصر سازه ای مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، این تیرآهن را می توان هم بر روی تیرهای سقف و هم در ستون ها استفاده کرد.

در سال های اخیر در ایران اغلب از سازه های لانه زنبوری فولادی و تیرآهن استفاده می شود. لانه زنبوری تیرآهن یکی از رایج ترین عناصر کاربردی مورد استفاده در تجهیزات است.این تیرآهن به دلیل وزن سبک، سختی بالا، انحراف بال و مقاومت در برابر تنظیم مجدد بارهای فشاری و کششی مختلف در بسیاری از کاربردها استفاده می شود.

ایران و سایر کشورهای اروپایی استانداردهایی را برای محصولات IPE تعیین کرده اند که در گروه I قرار دارند که بال ثابت است. در کشورهای چین و روسیه استاندارد تایید شده گروه I نوع دوم است که قابلیت تحمل وزنهای بال را دارد که به INP متغیر بال معروف است. نوع سوم که در زیر توضیح داده شده است، از گروه H و محصولات INP است و دارای مقاومت کششی بال و بال قابل توجهی است.

یکی از مهمترین پارامترهای ظرفیت بار تیرآهن رعایت شرایط ساخت و اصول استاندارد است. ساختمان ها باید از اصولی مانند استفاده از رنگ های آنتی اکسیدان پیروی کنند تا عمر مفید آنها در طول زمان خراب نشود. سازه های با بار بال اغلب تیرآهنA را به یکدیگر اضافه می کنند یا از صفحات ضخیم برای ایجاد ساختاری استفاده می کنند که بتواند بارهای موجود را تحمل کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.